Czas indywidualistów - Polacy zaczynają kochać wzornictwo

0
Czas indywidualistów - Polacy zaczynają kochać wzornictwo

Polacy stają się coraz bardziej wymagający i świadomi w kwestii wzornictwa. Czasy, kiedy od elementów wyposażenia wnętrza oczekiwaliśmy tylko funkcjonalności, już szczęśliwiwe minęły.

Deante ElipsaDowodem na to, że funkcjonalizm już nam nie wystarcza, jest stały wzrost zainteresowania przedmiotami użytkowymi innymi niż standardowe.

Upowszechnienie fachowego wzornictwa skutkuje tworzeniem na szeroką skalę produktów dobrze zaprojektowanych, wysokiej jakości, funkcjonalnych i przy tym niedrogich. "Demokratyzacja" wzornictwa zakłada z jednej strony obecnego masowego odbiorcę, z drugiej zaś ogólny dostęp do tych przedmiotów. W dobie sieciowych marketów, wyprzedaży, sklepów za grosze, możemy pozwolić sobie za niewielkie pieniądze na zakup estetycznych artykułów, które nie tylko będą realizować cele użytkowe, ale także cieszyć nasze oczy.

- Jestem szalona w kwestii wyglądu mieszkania i uwielbiam markowe markety z przedmiotami wyposażenia wnętrz - mówi Adrianna, 33-letnia mieszkanka Katowic. - Ryzykowne jednak jest to, że niektórzy nie podchodzą do wystroju twórczo, a odtwórczo i przez to nasze domy wyglądają jak kopia z katalogów. To podstawowe ryzyko kupowania lampy tam, gdzie wszyscy.

Czytaj także: Panele dekoracyjne wcale nie wyszły z mody! To oszczędny sposób na odnowienie wnętrza

- W latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku wszystkie mieszkania były takie same. Identyczne zasłony, meblościanki, naczynia. Można się było pomylić - wspomina 60-letnia Genowefa. - Teraz w domu wolimy mieć to, co niepowtarzalne, choć nie zawsze nam to wychodzi - dodaje.

Polacy coraz większą wagę przykładają do wyglądu i oryginalności otaczających ich przedmiotów, nie zapominając przy tym o takich aspektach, jak wygoda użytkowania czy wpływ na środowisko. Sposobem na przełamanie wnętrzarskiej nudy i odpowiedzią na wymagania konsumenckie mogą być młodzi architekci. To w ich rękach leży projektowanie innowacyjnych produktów, rozwiązań, przestrzeni i funkcji. Krzesła, kanapy, armatura, oświetlenie, nowe materiały, podłogi, grzejniki mogą stanowić o wyjątkowości wnętrz, dlatego wielu producentów z branży otwiera się na tę świeżość projektową. - Z chęcią inwestujemy w atrakcyjne wzornictwo, wychodzimy naprzeciw młodym polskim projektantom - mówi Katarzyna Dietrich z firmy Deante, producenta elementów wyposażenia łazienek i kuchni. - Duża część naszych zeszłorocznych nowości to stworzone specjalnie dla Deante baterie i panele natryskowe. Produkty te cieszyły się ogromnym zainteresowaniem klientów - większość z miliona sprzedanych w 2010 roku baterii stanowiły właśnie takie projekty.

Czytaj także: Deszczownia Deante White - wodna uczta dla zmysłów

Wraz ze wzrostem świadomości Polaków w kwestii wzornictwa rosną także stawiane twórcom wymagania. Podstawowym wyróżnikiem pozostaje niebanalny wygląd i forma. Przykładamy także wagę do materiału, z którego dany model został wykonany. Poza atrakcyjnością wizualną, istotne znaczenie mają także rozwiązania, które znacząco ułatwiają życie i wpływają na jego jakość, pozwalając jednocześnie na łatwe i przyjemne oszczędzanie zasobów środowiska - wody i energii.

Wspieranie młodych, utalentowanych polskich projektantów to potrójna korzyść: dla twórców to pomoc w zdobyciu uznania, a dla producentów wyposażenia wnętrz sposób na walkę z wnętrzarską rutyną. A klienci? Mają szansę na kupienie czegoś oryginalnego w atrakcyjnej cenie.

Oceń artykuł
3,71 / 7 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy

Autor: Wiktor Sawiuk (Dziennik Zachodni. Modne wnętrza))

Polecamy Ci również

Zobacz także