Orientalne wnętrza pełne kontrastów

Orientalne wnętrza pełne kontrastów

Fascynacja kulturą i sztuką Orientu to nic nowego w modzie wnętrzarskiej, ale ostatnia odsłona tego trendu jest najbardziej bogata i wszechstronna.

orientalne wnętrze

To, co pociąga w stylu orientalnym, to egzotyka i łatwość stworzenia niepowtarzalnego wnętrza niewielkimi środkami – jest on tak wyrazisty, że wystarczy naprawdę niewiele (czasem jeden mebel, kilka detali), by wnętrze nabrało rozpoznawalnego charakteru. W dodatku określenie „Orient” jest bardzo pojemne, odnajdzie się w nim zarówno ktoś, kto lubi zdecydowane, konkretne kolory i dekoracje, jak i zwolennik wnętrzarskiego puryzmu.

orientalne dekoracjeOd Chin do Japonii

Urządzając mieszkanie w azjatyckim klimacie, można poruszać się między dwoma biegunami: z jednej strony chińskie bogactwo, z drugiej – japońska prostota. Na szczęście wybór i nasycenie elementów są dowolne. Zamiast trzymać się reguł terytorialnych (do tej pory mieszanie elementów chińskich z japońskimi było w złym tonie), swobodnie sięga się po to, co nam się podoba i co do siebie pasuje–według kryteriów wybitnie subiektywnych.

Pełne kontrastów

Warto jednak wiedzieć, czym różnią się dwa najważniejsze style Orientu. Chiny to bogactwo, przepych i mocne kontrasty: czerń i kolor starego drewna, mocna czerwień lakowa i złoto. Meble i naczynia mają błyszczącą powierzchnię laki. Sprzęty to rzemieślnicze cacka – są wykonywane i dekorowane ręcznie, dlatego zdobienia są niepowtarzalne. Meble, nawet duże szafy, stoją na wysokich nóżkach. Przestrzeń między nogami (w szafach, komodach, stolikach) jest bogato zdobiona ażurami. Japonia wiele przejęła od Chin, ale jednocześnie przetworzyła to, uprościła i wysubtelniła. Sprzęty i wzory są smuklejsze, bardziej skomplikowane, delikatniejsze. Pojawiają się biel i pastele oraz charakterystyczna ikonografia: gejsze, kaligrafowane napisy. Mniej jest zdobień, więcej przestrzeni i prostoty.

orientalne znaki graficzneminimalny wystrójnowoczesne wnętrze

Manga w sosie słodko-kwaśnym

Orientalny wystrój nie oznacza tylko bezpośrednich nawiązań do azjatyckich wnętrz. Miejsce chińskich altanek czy japońskich salonów, oryginalnych parawanów, lampionów i wachlarzy zajmują przedmioty o formach kojarzących się z Azją, lecz wykonane z nowoczesnych materiałów, albo współczesne fantazje na temat Orientu – nowoczesne kształty i materiały jedynie nastrojem, detalem nawiązujące do klimatu Państwa Środka czy Kraju Kwitnącej Wiśni. W cenie jest nie tylko urządzanie jednego wnętrza sprzętami i chińskimi, i japońskimi, ale też bardzo świadome łączenie elementów wystroju charakterystycznych dla kultury Zachodu i Wschodu. Dwa najważniejsze klucze do tego stylu można by nazwać: Orient barok i minimal Orient. W pierwszym główną rolę grają meble antyczne lub na takie stylizowane (europejskie i azjatyckie), dekoracyjne tkaniny, bogate zdobienia. Przykładem może być biały fotel Ludwik z pastelową tapicerką i nadrukiem gejszy. Drugi styl pasuje do nowoczesnych wnętrz i prostych współczesnych mebli. Czerpie z najnowszej sztuki Wschodu, również w wydaniu pop. Widać w tym wpływ szerszego – eklektycznego – podejścia do urządzania mieszkań, łączenia starego z nowym, tradycji z nowoczesnością, stylów z pozoru nieprzystawalnych.

Oceń artykuł
5,00 / 2 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i dodaj swój komentarz

Autor: Michalina Kaczmarkiewicz

Źródło: polskatimes.pl

Zdjęcia: Śnieżka, Vox, Jysk,

Polecamy Ci również

Zobacz także