Prezes P&G: Partnerstwo, to klucz do rozwiązania problemu plastikowych odpadów w

0
W projekcie aktywnie uczestniczą też wolontariusze oraz organizacje pozarządowe.

Prezes Procter & Gamble w Europie Centralnej była jednym z gości konferencji Sustainability Confex 2019 w Warszawie poświęconej tematyce zrównoważonego rozwoju w branży FMCG. Podczas panelu dotyczącego problemu odpadów opakowaniowych trafiających do mórz i oceanów Geraldine Huse mówiła o strategii firmy w obszarze gospodarki obiegu zamkniętego. Firma otrzymała także nagrodę Sustainability FMCG Award za innowacyjne rozwiązanie w obszarze opakowań.  Wyróżnienie otrzymało opakowanie butelki Head & Shoulders wykonane z plastiku zbieranego na plażach.

konferencja Sustainability Confex 2019

Mówi się, że świat rozpoczął wojnę z plastikiem. Zgadza się Pani z tym stwierdzeniem? Podczas konferencji Sustainability Confex 2019 mówiła Pani, że ludzkość po prostu nie ma innego wyboru.

Tak, nie mamy innego wyboru, musimy działać. Dotyczy to wszystkich zagadnień związanych z ochroną środowiska, w tym z kwestią odpadów z tworzyw sztucznych. Jednym z głównych problemów jest rosnąca ilość plastiku w oceanach. W Procter & Gamble zdajemy sobie z tego sprawę i chcemy temu przeciwdziałać.

W Warszawie podkreśliła Pani również konieczności wprowadzania do gospodarki modelu cyrkularnego i konieczności innowacji. Co konkretnie ma to oznaczać?

Rozwiązania cyrkularne oznaczają potrzebę współdziałania, ponieważ żadna osoba ani żadna firma nie jest w stanie samodzielnie stawić czoła stojącym przed nami wszystkimi wyzwaniom środowiskowym. Jako Procter & Gamble jesteśmy w stanie sprawić, by 100 procent naszych opakowań nadawało się do recyklingu, ale jeśli nie wszystkie ostatecznie wrócą do obiegu i nie zostaną ponownie wykorzystane, nasz wspólny cel nie zostanie osiągnięty. Dlatego wcześniej musimy zmotywować naszych konsumentów do odpowiedzialnej konsumpcji i właściwych nawyków dotyczących segregowania odpadów - a naszych partnerów zmobilizować do zapewnienia technologii związanej z ich zbieraniem i transportem.

Krótko mówiąc pomysły na rozwiązanie problemu już mamy, ale musimy nauczyć się je wdrażać?

Tak. W Procter & Gamble prowadzimy kilka programów pilotażowych, które dają dobre rezultaty. Ale wciąż potrzebujemy innowacyjnych pomysłów, ponieważ recykling nie polega tylko na zbieraniu odpadów – kluczowy jest sposób, w jaki potem je przetwarzamy. Odpady plastikowe zalegające w środowisku to ogromne wyzwanie, dlatego też inwestujemy w rozwój innowacji związanych z recyklingiem, jak na przykład zwiększanie udziału przetworzonego tworzywa w naszych opakowaniach. Dążymy także do redukcji naszych opakowań, jak i możliwości ich wielokrotnego wykorzystania, jak w przypadku projektu Loop. Oferujemy produkty w specjalnie zaprojektowanych opakowaniach do wielokrotnego użytku, które można zamówić online. Po zużyciu produktu, opakowania są odbierane i napełniane ponownie. Innym przykładem jest program recyklingu jednorazowych zużytych pieluszek. Udało nam się znaleźć partnerów, którzy są w stanie je oczyścić i uzyskać surowce, które po przetworzeniu mogą być wykorzystane do produkcji mebli dziecięcych. To dowód na to, że nieustannie musimy poszukiwać nowych, innowacyjnych rozwiązań. Aby nadać takim rozwiązaniom efekt skali, zostaliśmy współzałożycielem inicjatywy „Alliance to End Plastic Waste”, która ma na celu inwestowanie w programy związane z usuwaniem odpadów ze środowiska.

Jedną z takich inicjatyw jest produkcja butelek szamponu Head & Shoulders wykonanych z plastiku zebranego na plażach, które właśnie trafiły na polski rynek. Czy stworzenie takiej butelki, to duże wyzwanie techniczne?

Zdecydowanie tak. To jeden z doskonałych przykładów rozwiązań cyrkularnych, o których mówiłam podczas konferencji. Przy tym konkretnym projekcie współpracujemy z naszymi partnerami, czyli firmą Terracycle, odpowiadającą za zbieranie i sortowanie odpadów, oraz SUEZ, która produkuje z nich granulat służący następnie do wykonania specjalnej edycji butelki Head & Shoulders. Ale to nie wszystko. Produkty z tej serii trafiają następnie do naszych partnerów handlowych. W Polsce jest to sieć Carrefour Polska, a każdy konsument, kupując ten produkt przyczynia się do zbierania środków na rzecz Fundacji Nasza Ziemia i wspiera kolejne akcje zbierania odpadów na plażach.

Jak powstała butelka Head&Shoulders

W projekcie aktywnie uczestniczą też wolontariusze oraz organizacje pozarządowe. Czy taka współpraca przekłada się na wzrost świadomości na temat ochrony środowiska wśród konsumentów?

Tak. W akcji sprzątania brzegu Wisły, która odbyła się 23 września w Warszawie, brali udział m.in. uczniowie z lokalnej szkoły. Ich entuzjazm udzielił się wszystkim, a takie naturalne zaangażowanie jest dokładnie tym, czego potrzebujemy przy tego rodzaju projektach. Każdy z nas musi zrozumieć, że to, w jaki sposób pozbywamy się odpadków bezpośrednio wpływa na nasze życie.

Wracając do innowacyjnej butelki – czy nie obawiali się Państwo, że klienci mogą jej nie rozpoznać? Marka Head & Shoulders kojarzy się z charakterystycznym biało-niebieskim opakowaniem, tymczasem ekologiczna butelka jest szara.

To też stanowiło dla nas wyzwanie, choć innego rodzaju. Razem z naszymi partnerami handlowymi, tak jak Carrefour Polska musieliśmy wyjaśnić odbiorcom, wytłumaczyć im, że to dokładnie ten sam produkt, o dokładnie tej samej jakości, ale w zupełnie innym opakowaniu. Plusem jest to, że był to dodatkowy element edukowania konsumentów. Dla nas to doskonała możliwość zwiększania świadomości segregowania odpadów a także pokazania im, że poprzez codzienne czynności w domach, mogą sprawić, że odpady plastikowe nie przedostaną się do mórz i oceanów.

szampon Head & Shoulders

Jednym z długofalowych celów P&G jest produkcja wyłącznie takich opakowań, które nadają się do recyklingu. Kiedy uda się to osiągnąć?

Już teraz 86% naszych opakowań nadaje się do recyklingu, więc realizacja tego celu wydaje się relatywnie prosta. Tak jak wspominałam, chodzi o to, by ze wszystkich takich opakowań rzeczywiście odzyskiwano surowce. Przed nami wciąż wiele pracy. Musimy przekonać konsumentów do segregacji odpadów, prowadzić działania edukacyjne oraz poprzez odpowiednie rozwiązania, wspomóc ich w dążeniu do odpowiedzialnej konsumpcji. Rolę do odegrania mają też rządzący poszczególnych państw, którzy muszą wprowadzić odpowiednie systemy zarządzania odpadami. Będziemy także współpracować z wieloma partnerami, aby od 2030 roku żadne z naszych opakowań nie trafiło do wód na całym świecie.

Oceń artykuł
0,00 / 0 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy
Więcej na ten temat:

,

Polecamy Ci również

Zobacz także